Emily:Thanks very much for you concern !!! ^ ^...Please do not worry.
Så pågick det en tid, och sedan blev automatiska svarsmeddelanden och därfter total tystnad. "Det är kört" sa mannen, "de var inte seriösa, vi ser aldrig av dockan eller pengarna". Jag såg min dotters ledsenhet och då grep mitt "arbetsjag" in. Jag bomarderade dem med e-post fyllda av kraftfulla hot och uppmaningar, typ:
this is Rebeckas mother writing.(undrar om jag verkligen tänkte att det låg någon pondus i det? hihi) I urgently need to know the status on our order. I am running out of patience with your explanations.blablabla..we googled xxx before making the order and mostly people thought you are trustable and the orders are handled with professionality. I have to say, that is not how I see it. I sincerly hope you have not abused a young girls desire to own a xxx-doll and the money she has saved up for bying it. I expect to have a shipment date and the tracking information within 7 working days from this letter. (från brev 1)
I still haven´t gotten any answer from you! We put our trust in you by sending you money in advance, and now we are not getting the doll ordered or even any kind of real information, just the run-around. If I don´t hear from you today, I demand that you refund the total amount we have paid so that we can go ahead and order the doll from a more reliable plant. We have been utterly patient and understanding for your situation, but at this point we are only so disappointed. (från brev 16)
Dottern följde med diskussioner på FB och andra forum, där unga tjejer världen över berättade om hur länge de väntat på sina dockor. Slutligen, i september, började det dyka upp kommentarer om kunder som hade fått sina dockor. Samtidigt dök det upp en ny kontaktperson på företaget som faktiskt började svara på e-mailen. Jag fick en "uppenbarelse" och tänkte att eftersom hot inte leder till något skall jag överösa dem med artigheter...Hör och häpna...då började jag få svar med kärleksfulla meningar som: "dear my friend", "How is Rebecka? I hope she will be healthy and happy", "of course, my dear", "my dear friend, we will do our best to help you" och slutligen ett meddelande "Your Don doll is on his way home"
Jaha, om ni har orkat läsa ända hit skall jag avslöja för er vad jag lärt mig. Det är tre saker.
1. var sann mot dig själv
2. man kommer längre med vänlighet än med en pistol
och sist men inte minst:
3. ibland vinner trägen, vem än han/hon nu är
Jag kan känna igen mig i detta. Uppvuxen på en egendriven byrå av två föräldrar som är ypperliga säljare men oxå enormt noga med att saker ska levereras eller betalas annars kommer maktspråket in. Jag tycker det är en trygghet att veta "att man kan uttrycka sig och vara...bestämd" men att man alltid ska vända och vara artig när man känner att man blir bra bemött och en affär är avslutad,ska båda känna sig nöjda även om det kan vara en krokig väg. Vacker docka -ja! :)
SvaraRaderaslutet gott, allting gott!
SvaraRaderajag har också alltid trott att man kommer längst med vänlighet, men har nog dessvärre fått konstatera ett par gånger att man kommer längre med maktspråk, i synnerhet inom hälsovårdssektorn...
dock blir jag grymt irriterad på personer som försöker skrika sig fram till beslut fördelaktiga för dem själva. vi har en sådan högljudd granne, och han har fått mig att se rött många gånger. tyvärr lyckas han också driva igenom sina ärenden med detta fullständigt ohyfsade beteende.
Jag tror oxå på att vänlighet vinner i längden. Vi pratar ofta med vår son om det. Han är en genuint snäll människa som alltid försöker ta hand om andra runt sig och sätter sina egna behov i bakgrunden. Det här gör tyvärr att en del kompisar utnyttjar hans snällhet och det gör honom ledsen. Vi vill att han ska veta att det är OK att han tar hand om sig själv oxå, inte bara om andra, men att han även ska känna att trots att några utnyttjar honom så kommer hans snällhet att löna sig i längden. Hoppas nu bara att det stämmer....
SvaraRaderaDet var en lång leveranstid! Skönt att det ordnade sig, jag hade nog gett upp långt tidigare.
SvaraRaderaTyvärr, när man pratar med myndigheter, banker, hemtjänst och liknande är maktspråk det enda som gäller, enligt min erfarenhet. Annars tycker jag att snällhet är det viktigaste - men man kan också bli överkörd.