fredag, november 08, 2013

Betjänt av betjänt

På torsdagarna har jag vanligtvis croquis teckning, men ibland ersätts den av vernissage på Visu-galleriet här i staden. En av konstnärerna som nu ställer ut, Marcus Lervik ställer ut en film gjord som en loop. Loop är ett begrepp jag lärt mig i konstskolan; det är ett stycke som hela tiden upprepar sig själv så att gränsen för början och slut suddas ut. Det är en intressant kontrast till vårt samhälle där så mycket är definierat av just början och slut. 
Videon visar en massa solrosfrön som börjar gro ackompanjerade av ett rytmiskt trummande (även det en loop). Med jämna mellanrum vibrerar rummet som videon visas i av ett dovt manligt hummande, och då är  filmen klippt med en snabbare sekvens, vilket gör att de små plantorna växter och rör sig snabbare. Jag uppfattade det som om hummandet påverkade de små fröna och tänkte på pappor och barn. Hur rörande de små spritter till och lever upp av den plötsliga uppmärksamheten.

Trender och mode går också i någon form av loop. Så gäller vår betjänt. Jag ville ha en för mannens kläder, eftersom han byter mellan arbets- och civilkläder varje dag, och efter idogt letande hittade jag en för många år sedan en stilig betjänt i stål och svart.
Nu såg jag på flera trendbloggar att betjänten är inne igen. Så nu dammar vi gubbstatusen av vår sovrumsherre och visar stolt upp honom.





För det mesta hänger sängöverkastet på betjänten.


Om man håller sig lugn och inväntar tidens gång blir de mesta inne på nytt. Fast om du har kvar ett pannband i neon eller en midjeväska med nitar är det nog enbart som kuriosa du skall spara dem. Råd från coachen - blir knappast modernt igen. 

Trevlig fredagskväll!

3 kommentarer:

  1. Ohh, säg aldrig aldrig! Jag trodde aldrig att vare sig silkepolon eller ballerinaskor skulle komma tillbaka, men de har både återvänt och försvunnit igen, så allt går i cykler ;-)

    Vi hade varsin betjänt i vårt förra boende, men nu är vårt sovrum rätt litet så nu är det krokar på insidan av dörren som jag hänger upp mina jobbkläder på när jag byter om varje gång jag kommer hem!

    SvaraRadera
  2. Haha, jag ler och minns de där neonfärgade, smala nitbältena som nästan all ahade på 80-talet :)

    SvaraRadera
  3. Säg inte det! Jag tycker det mesta verkar gå igen. Sambons bruna betjänt fick sparken när vi flyttade ihop. Din är mycket snyggare.

    SvaraRadera

Tack för att du skriver ner dina tankar om detta :)