tisdag, juni 18, 2013

Icke-fotogenisk Fiskars sax?

Jag hittade en stuvbit i en skön grön färg i våras och tänkte sy två nya vårliga kuddfodral. Det blev av först nu, så det blev två nya somriga kuddfodral istället. Det blev tyg över och jag hade sett vackra tygrosor på internet som jag gav mig på att försöka göra. 
När tjejerna var små kunde man göra allt möjligt av tygbitar som blev över: Barbiekläder, gardiner till dockhus, täcken till hästar och så vidare. Sedan följde en tid när jag inte var så produktiv, och då slängde jag bort en massa tyg som bara blivit i lådor för att möjligen användas någon gång. Nu har jag igen blivit mera medveten om hur mycket slöseri det finns och tar till vara allt jag hittar användning för. Jag behöver nu bara hitta ett tunt vitt tyg till kompletterande rosor.

Textil rosor

Jag klippte remsor av tyget och började vira. Först sydde jag emellanåt för att hålla formen, men det blev väldigt tungt att trycka nålen genom alla lager tyg, så jag övergick till varmlimpistolen istället. Alexandra blev nyfiken och började även hon vira rosor. 
Resultatet: en snygg liten hög med rosor som jag skall limma fast på en krans av ris på hösten när grenarna igen är sega. Och brännblåsor på fingertopparna.

Scissor

Var det någon som tänkte: "Oj, vilken stor gammal sax hon använder"? Det gör jag nog inte, den är bara fotorekvisita. Visst ser det mycket bättre ut på bild med den gamla stålsaxen än min trogna Fiskars-sax?

Fiskars

Vad gör man inte för att ta tillvara på allt och för konsten ;-)



Ha en skön tisdag :-)

5 kommentarer:

  1. Jag spar oxå tygbitar och vet egentligen inte vad jag ska ha dem till... Men nu ska jag sy två draperier till vår drakhall och ungarna ska rita varsin drake som jag ska överföra till draperierna med hjälp av applikationer. Då kommer nog en del av tygerna att komma till användning! Dina rosor blev fina, och tacka vet jag Fiskars, det är bra saxar! Och knivar!

    SvaraRadera
  2. Tack Ann-Mari, för tipset!
    Har funderat hur min midsommarkrans ska se ut i år...nu tror jag att jag vet.
    Ska förstås få till det först. På riktigt.

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  3. Det var så himla fina rosor. Du kan ju sy fast några i ett hörn på en kudde också.
    Jag håller med dig om att inte Fiskars saxen är så himla snygg. ;-)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin kudde och vilka fina rosor! Du är inte lite händig du, du fixar ju allt.
    Det om saxen var kul! Jag har alltid undrat varför dom gör dom i brandgul plast, det kan väl inte bli mycket fulare och jag tror nästan alla har en sån! Tappar bort dom gör man ju även om dom är brandgula!
    agneta kram

    SvaraRadera
  5. Vilka fina rosor det blev! Jag använder alltid min mormors gamla tygsax, som liknar din, när jag syr och klipper i tyg. Hon lät slipa den 2 ggr om året, jag kanske måste göra det snart också, men än så länge är den riktigt vass. Kram!
    http://queenofkammebornia.se/2012/april/mormors-sypuff.html

    SvaraRadera

Tack för att du skriver ner dina tankar om detta :)