onsdag, juni 12, 2013

Antropo...vad?

Man borde inte ge sina husdjur mänskliga karaktärsdrag. Men ibland, när de beter sig riktigt finurligt,  är det nog så svårt att låta bli.

När jag kommer hem från mina konstskola veckoslut möter både mannen och dottern upp i hallen och beundrar och berömmer mina alster. Det känns bra. Som om jag var på första klass och mina omsorgsfullt präntade bokstäver verkligen hade betydelse för mänskligheten.

I helgen fick vi pröva på koppargrafik. Jag hann rista 3 kopparplåtar och trycka några kopior av varje. Detta var något helt nytt för mig, och jag trodde att jag inte skulle få en känsla för det, eftersom det (åtminstone som nybörjare) är så många skeden man inte har kontroll över. Jag hade fel. Det var jätteroligt. Så roligt att jag struntade i mat och kaffepauser...kunde inte slita mig.

När jag kom hem och bredde ut trycken på matbordet hoppade Bobo upp på bordet och la sig mitt i högen. Och det är nu jag ger honom mänskliga drag och utser honom till förnämlig konstkritiker fast sanningen är den att han inte bryr sig ett dugg om vad han ligger på. Alla som känner till katter vet att de gärna lägger sig boken eller tidningen du läser, tyget du skall klippa till, mattan du virkar och så vidare...


 "Mamma, vilka sköna bilder du gjort!"


"Jag tycker om henne, hon liknar dig"


"Du har skickligt fått fram kontraster och använt olika tekniker här, mamsen"


"Men damen i badet och är också förtjusande"


"Näeh, jag väljer nog den här"


 Jag - som har smålett åt djurägare, bland andra min mamma, som ger sina fyrfotade vänner sin röst - kommer  nuförtiden på mig själv med att prata såväl med som för mina katter...joller, joller...vad säger du? Säger du: Mamma, jag är hungrig", va, e de vad du sa..."Mamma, ge mat åt mig, jag svälter", säger du...joller, joller...

Så ser jag att min yngsta dotter står och småler åt mig. Skakar på huvudet och småler.

Antropomorfism, heter det för övrigt. När man tillskriver djuren mänskliga egenskaper. Nu har jag skrivit det och kan glömma det.


7 kommentarer:

  1. Nämen mamma så vackra bilder! Jag såg ju dem på facebook men man måste ju verkligen beundra dem :D Jag hoppas att åtminstone en smula av din talang har gått i arv, haha :D Och Bobbo är ju så söt :D

    Puss och kronor :3
    Becki!

    SvaraRadera
  2. Du är mycket skicklig, Bobbo har helt rätt!:)
    Önskar jag hade en liten bit av den där talangen jag också
    Djur är också människor...nog kommer du väl ihåg den? Bert-Åke Warg i något barnprogram.

    Kram.

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha!
    Jag tycker att de var jättetjusiga jag också. Men koppartryck, DET har jag INGEN aning om vad det är för något.

    Hälsningar
    Yohanna
    nu är det dags igen:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/june/real-life-mitt-hem-2.html

    SvaraRadera
  4. Haha! Ja, och vi är nog många som är antropomorfoser eller vad det nu kan bli!

    Vilka fina bilder du gjort, jag tror inte alls annat än att Bobo tycker det också!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Hahaha, och mina katter käftar emot och svär... Så fina bilder, du är fantastiskt duktig! Och nu går det kommentera igen, jipeee!

    SvaraRadera
  6. pst! Har du möjlighet att kopiera Mondonotisen om oss?
    Blev ju nyfiken nu, förstås

    kram

    SvaraRadera
  7. Först av allt. Katten är urgullig och så charmig!
    Men dina bilder... :-o Jag gillar dom så himla mycket! Vilket fint jobb du gjort ♥

    SvaraRadera

Tack för att du skriver ner dina tankar om detta :)