onsdag, juni 26, 2013

Ibland gör jag inte som planerat

Mina krukor gapar lika tomma nu som när jag plockade fram dem i våras. Ibland räcker inte tiden till. Eller inspirationen. Jag har beslutat att inte ta stress av det. Terrakottakrukor är dekorativa i sig själv.



 Jag har faktiskt tillbringat mera tid än vanligt i solen på terassen med en bok i handen. Jag brukar inte trivas länge stilla i solen, men i år har jag  känt ett behov av sol. Mannen tycker att jag är bra på att lyssna på andra. Gråtdocka, kallade han mig. Jag tycker att jag är bra på att lyssna på mig själv och min kropp. Så jag har plöjt igenom rätt många böcker slappande i vågrätt läge denna sommar.


När vi byggde terassen ifjol var jag mest glad över att den hade en trappa. Genom hela mitt liv har jag föredragit trappor framför solstolar. Jag tror att det beror på min smått stressiga duktiga lilla själ. Om jag sätter mig ner på trappan med en kopp kaffe känns det mera som en vilopaus, hur länge jag än sitter, än om jag skulle sjunka ner i en mjuk Baden-Baden.
Men i år har min själ också vilat. Jag har ofta lyckats tysta rösten som hela tiden uppmärksammar mig på arbeten som kunde göras. Jag har ansträngt mig för att lyssna på rösten som viskat om sida efter sida med fängslande ord...


We must be willing to let go of the life you have planned,

so as to have the life that was waiting for us. 
Joseph Campell

4 kommentarer:

  1. Smart skönt rätt och rikigt..njut av ledighet och sol..blommor finns ju ändå...vad fint du har på verandan just..Kram kram kram

    SvaraRadera
  2. Så härligt det låter! Och sunt!

    SvaraRadera
  3. herregud så skönt det ser ut och framförallt låter =) Kramar

    SvaraRadera
  4. Visst är det så, de är fina ändå. Och var sak har sin tid. Stor kram!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver ner dina tankar om detta :)