torsdag, juli 04, 2013

Real Life - Sommarlov

I veckans REAL LIFE har Yohanna temat SOMMARLOV.

Vilken låt förknippar du med sommarlov?
Hmmm...med ungdomens sommarlov förknippar jag gärna "Omkring tiggaren från Luossa". Bara därför att jag en tid var så förälskad i en kille med lite vildspretigt hår, sensuella ögon och en brun mockarock med fransar. En kille som efter skäridansens slut (skärgårdsdanser på ren svenska) satt på en slät bergsklack och knäppte på sin gitarr och sjöng just den låten medan månen glittrade i havet. Med sådan där tuff men nonchalant stjärnsnits.
Vad kommer du ihåg från din barndoms sommarlov?
Vi tillbringade mycket av somrarna hos min mormor och morfar i skärgården. Ofta sov jag, min syster och våra två jämnåriga kusiner i bastukammaren. Av någon anledning började vi med en outtalad "tävling" i vem som vaknade först. Det första man gjorde när man slog upp ögonen var att kolla rummet, Låg det tre sovande tjejer runt en gjorde man en ljudlös och orörlig "yes"-gest inom sig och steg sedan tyst som en mus upp ur en knarrande säng eller soffa. Med smidigheten som hos en hemlig agents smög man ut ur bastun och sprang upp till mormors hus. Där i det stora köket fanns mommo, mamma, mostrar och ibland några av de mindre barnen. Kvickt satte man sig i gungstolen och mös. När nästa tjej vaknade och kom in i köket satt man där, lugnt gungande, och sade lojt "aah, vakna du nu först?"...även om man kanske just själv fått baken ner i gungstolen och foten upp på fotstödet. Vaknade jag och märkte att min kusin V fattades kände jag ett sting av besvikelse och fick förbereda mig på att möta hennes nöjda min i gungstolen. Men det vankades varm kakao ur mommos blommiga koppar, så missnöjet varade inte länge. Min syster och min kusin T gav ganska fort upp "tävlingen" och njöt istället av längre sovmornar.
Vad är typisk sommarlovsmat?
Från barndomen var det mommos hemgjorda fil (med tjockt gräddlager), mommos potatisgröt med smöröga, köttbullar och Rymd-saft.
Vad gjorde du på dina sommarlov?
Vad gjorde vi inte? är kanske lättare att svara på. Vi reste sällan så mest var vi hos mor- och farföräldrar. Minns inte att vi skulle ha haft svårt att sysselsätta oss, men åren kanske förgyller minnet...
Hur gör du inför sommarlov/semester i år?
Jag börjar semestern på fredag. Då åker mannen och jag på MC-tur till Sverige och via Åland hem. Vi är borta ca två veckor och då har alla "våra" fyra ungdomar huset för sig själva.
Hur känner du inför semestern i år?
Eftersom jag blir bättre och bättre på att "fånga dagen" och vara lugnt i nuet (t.ex spela Buzz med ungdomarn a fast jag just skall resa bort och dammråttorna börjar bli i storlek med våra mista katter), har jag redan njutit av sommaren. Semestern är bara en del av den, inte det avgörande. Jag gör mig sällan så stora förväntningar, så kan jag bli positivt överraskad istället för besviken.Men visst skall det bli skönt att inte behöva stiga upp halv sex alla vardagar...
Myggbett - klia och njuta eller låta bli och vara duktig?
Om jag avslöjar att jag ännu har några myggbett från ifjol somras, som jag ännu lyckas skrapa upp sår på, vad säger det då om årets färska myggbett? Är allt annat än duktig när det gäller detta. Men jag varken röker, snusar eller biter på naglarna :-)
Gammal bild. Här ser det ut som om jag skulle köra MC, men det gör jag inte.  Vi lånade min systers MC och körde norra  skärgårdsleden över till Åland.


3 kommentarer:

  1. Åhh, så härligt det låter mer era somrar i bastukammaren. Men den där killen som plinkade gitarr, honom skulle jag blivit galen på. jag ville ju höra punk och hårdrock, inga trubadurer för mig ;-) Och Buzz måste jag spela när ungarna kommer hem!

    SvaraRadera
  2. Kul läsning! Fast det där med att vara först uppe är inte något jag känner igen....Men visst var det mysigt och jag var också mest hos mormor och morfar och det var det bästa som fanns. Och nu bor jag alldeles intill där!
    Du ser jättetuff ut där vid motorcykeln. Kör försiktigt på semestern!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Dâ var veckans sammanställning klar:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/july/sammanstallning-real-life-sommarlov-2.html

    Vilka minnen som kom upp.

    Tack för att du var med.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera

Tack för att du skriver ner dina tankar om detta :)