fredag, maj 31, 2013

Tvätta håret med sommarvatten

Att tvätta håret i sommarvatten är precis detsamma som att tvätta det i vårt vanliga vatten, men sommarvatten låter så mycket mera lyriskt. Som om man kunde få solglittret i havet och de skira björklövens doft att fastna i håret...

I förrgår kväll, medan det fortfarande var 28 grader varmt här i Karleby, cyklade mannen och jag till släktens villa för att bada bastu. Till villan kommer det enbart vatten på sommaren - sommarvatten alltså!

Det är inte bara ordet sommarvatten som låter så fint, att bada bastu på villan är så annorlunda än att bada bastu hemma. På villan tvättar man håret i ett handfat och det får mig alltid att minnas barndomens bastubadande hos min mormor och morfar i skären. Kvinnorna och barnen badade först. Badkaret var till för att hålla kallvatten i och bastulaven hängde från taket och man klättrade upp dit på en stege. för en liten flicka gick det inte att sitta där utan att ha en kittlande rädsla för att hela bastulaven skulle rasa ner i golvet och på samma gång var det så spännande.

 Håren tvättades i gulaktiga emaljerade fat med gröna kanter och man sköljde ur löddret med dopp i havet. Känslan när schampot rinner nerför ryggen och gör en hal som en sälunge när man naken springer ut och dyker i vattnet är något alla barn borde få uppleva. Rundade stenar och det mjuka sjögräset som kittlar under fötterna. Allt detta kommer tillbaka till mig nu när jag badar bastu på ett ställe utan dusch. Och de gånger det inte finns en massa grannar och släktingar på stränderna doppar jag mig fortfarande naken, för inte mycket går upp mot den känslan...


När jag flyttade upp till Österbotten saknade jag södra Finlands tidiga vårar och varma somrar. Det verkade som om det ständigt blåste här uppe. Österbotten kändes som platsen den goda väderguden glömde.

Nu är vi på andra veckan av sydeuropeisk värme och sol från klar himmel. Karleby slår värmerekord och även i Lappland är det varmare än i södra Finland. Det är helt förunderligt och skall tydligen fortsätta så ännu nästa vecka. Vi fick en hel vecka av ljumma vackra myggfria kvällar. Nu kom myggen, men de håller sig i skuggan (och lider förhoppningsvis av torkan), så inte ens de kan man klaga på!

4 kommentarer:

  1. Minns tydligt hur vi flickor i kvarteret i Mariehamn där jag bodde också tvättade håret i sommarvatten. Vatten från regntunnan. Håret blev så mjukt, så mjukt.
    Nu har vi plötsligt fått högsommar! Det gäller att hänga med i svängarna och njuta så mycket man kan

    ha det bra, hoppas myggen förtvinar i en hast
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  2. De låter fint me sommarvatten. Dina barndomsminnen är helt ljuvliga. Jag har åxå badat i sommarvattem, men åxå simmat i havet. Riktigt skönt, Trodde inte de va sant. Redan + 14 grader på ytan. Nu är nog somaren här.

    SvaraRadera
  3. Härligt med vackert väder. Vilken fin beskrivning. Sommarvatten låter verkligen som något exklusivt. Jag skulle gärna vilja prova att tvätta håret i det någon gång. Jag är inte alls uppvuxen med varken bastu eller nakenbad men har lärt mig uppskatta båda företeelserna (dock var för sig) i vuxen ålder. Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Härligt värre och visst låter det finare med sommarvatten och solglitter i håret.

    Här inne var det nytt och fint.

    Hälsningar
    Yohanna
    som skickar med en länk om nån skulle vilja hänga med på veckans utmaning:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/june/real-life-lycka-2.html

    SvaraRadera

Tack för att du skriver ner dina tankar om detta :)