måndag, maj 27, 2013

"Bara rester"

Ibland är det så gott med mexikansk mat. När vi är enbart familjen som äter blir det alltid en massa mat över, så då brukar det bli pizza nästa dag. Dagen efter senaste mexikanska middagen var det bara jag som skulle äta middag hemma. Istället för pizza stekte jag en röra av squash tillsammans med texmex-resterna (malet kött, tomater, paprika och lök). Jag serverade den till mig själv med överbliven creme fraiche och en burk gröna oliver. Det blev jättegott!

Det känns oerhört bra att skriva om detta efter att ha läst om hur mycket mat som slängs bort per år. Vi har pratat om att planera veckomenyer. men det har bara inte blivit av...


3 kommentarer:

  1. Vi är oxå duktiga på att ta hand om rester. Mycket blir lunchlådor, men nr vi haft tacos brukar jag röra ihop resterna, koka pasta och blanda i och lägga allt i en form med riven ost över och sen servera som gratäng. Jag kan behöva krydda på lite extra, för pastan dämpar smaken rätt mycket.

    SvaraRadera
  2. Bra idé! Det blir ofta lite färs (quorn) kvar efter en tacosmiddag.

    Vi försöker äta så mycket rester som möjligt. Det är ju skrämmande mycket mat som slängs. Hemskt.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, jag tycker inte om att slänga mat och försöker använda om det skulle bli något över. Det du lagat verkar jättegott! Och det är hemskt att höra hur mycket mat som slängs.....

    Så jättefint du skrev om din dotter Rebecka. Så dramatiskt och så underbart och så bra det blev, hon är vacker som en vårdag och jag gissar att hon skänker sin mor och far mycket glädje!

    Kramar Agneta

    SvaraRadera

Tack för att du skriver ner dina tankar om detta :)